Mediation
Bemiddeling bij arbeids- en organisatieconflicten
Introductie
Conflicten op de werkvloer komen helaas geregeld voor. Een medewerker heeft een slechte beoordeling van zijn manager gekregen en is het daar niet mee eens. De situatie escaleert en de medewerker meldt zich ziek. De bedrijfsarts concludeert dat er sprake is van een arbeidsconflict en stelt mediation voor.
Het kan ook gebeuren dat 2 leden van een managementteam niet met elkaar overweg kunnen, waardoor de samenwerking steeds stroever gaat. Niet alleen tussen hen, maar binnen het hele team. Dit kan op den duur verlammend werken voor de hele organisatie.
Gevolgen van conflicten
Conflicten op de werkvloer hebben soms grote gevolgen: als medewerker kun je last krijgen van stress, geïsoleerd raken door het thuis zitten of bang zijn om je baan te verliezen. Ben je leidinggevende? Dan kan het gebeuren dat het conflict je ook persoonlijk raakt. Bovendien kost een zieke medewerker veel tijd en energie.
Tegelijkertijd krijgt de organisatie te maken met onrust, besluiteloosheid en verdeeldheid binnen teams, verzuimkosten en productieverlies. Als een conflict verder escaleert, kan er zelfs een tijdrovende, juridische procedure volgen. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
Herken je een dergelijke situatie binnen jouw bedrijf en wil jij die uit de wereld helpen? Dan is mediation een goede manier om het conflict op te lossen. Mijn naam is Guido Haullussy. Ik ben gediplomeerd mediator bij arbeids- en organisatieconflicten en ik help je graag.
Over mediation
Mediation of conflictbemiddeling wil zeggen dat je samen met de andere partij – onder professionele begeleiding – jullie arbeidsconflict probeert op te lossen. Mensen die in een conflict zijn verwikkeld, kunnen vaak niet meer constructief met elkaar communiceren: ze praten niet meer met elkaar of hun gesprekken monden steevast uit in geruzie. De mediator faciliteert dan bij de communicatie, zodat toenadering weer mogelijk wordt.
Van standpunten naar behoeften en belangen
Bij mediation verschuift de focus van standpunten naar behoeften en belangen. Mediation doorbreekt de impasse waarbij mensen vastzitten in hun eigen emoties, standpunten en voorkeursoplossingen. Misschien geldt dat ook wel voor jou. Mediation helpt je om te kijken naar de behoeften en belangen van jezelf en de ander. Dat is de eerste stap naar een gezamenlijke oplossing. Mediation maakt de verschillen bespreekbaar en daarmee het conflict constructief.
Bij mediation zitten jij en degene met wie je een conflict hebt, zélf aan het stuur. Júllie bepalen waar de gesprekken over gaan en jullie zijn zelf verantwoordelijk voor de oplossing. De mediator is onpartijdig en onafhankelijk en zorgt voor:
- veiligheid
- gelijkwaardigheid
- overzicht
- structuur in het proces
Daardoor kunnen jullie in vrijheid weloverwogen beslissingen nemen.
Samen afspraken maken
Het doel is dat jullie samen afspraken maken om het conflict op te lossen, zodat jullie weer op een prettige manier met elkaar kunnen samenwerken of vreedzaam kunnen besluiten alsnog uit elkaar te gaan.
Mediation is minder kostbaar, tijdrovend en ingrijpend dan een gang naar de rechter. Dus het is absoluut de moeite waard om in mediation te investeren.
Aanpak
Als mediator ben ik een facilitator. Ik breng het gesprek weer op gang tussen jou en degene met wie jij een conflict hebt. Bijvoorbeeld je leidinggevende, je collega of een medewerker (als je zelf leidinggevende bent). Dat doe ik als volgt:
- Ik begin met een individueel intakegesprek met jou en de andere partij. Jullie kunnen allebei je verhaal kwijt en ik kan me alvast een beeld vormen van de situatie en het conflict. Want doorgaans heeft ieder zijn eigen waarheid. Ik bied je een luisterend oor, zodat je bij mij stoom kunt afblazen.
- Er volgen een of meer mediationgesprekken met jullie beiden op neutraal terrein. Om beurten stel ik jullie dezelfde vragen, waarbij ik steeds een slag dieper ga.
Doel is om helder te krijgen waar het conflict over gaat, wat het met jullie doet en welk effect dit heeft op jullie leven en werk. Terwijl de een praat, luistert de ander. Beetje bij beetje laat ik jullie direct tot elkaar spreken totdat jullie in staat zijn om samen een constructief gesprek te voeren.
Dit levert het volgende op:- Jullie kunnen allebei zonder onderbreking je verhaal doen. Daardoor kunnen jullie stoom afblazen en voelen jullie je gehoord
- Jullie krijgen inzicht in de structuur van het conflict, ontdaan van alle emoties. Daardoor krijgen jullie weer grip op de situatie
- Jullie krijgen begrip voor elkaars behoeften en belangen
- Jullie zoeken samen op een creatieve manier naar een oplossing die past bij jullie behoeften en belangen
Aan het eind van de mediation worden jullie afspraken schriftelijk vastgelegd. Bijvoorbeeld in een vaststellingsovereenkomst.
Empathie als grootste kracht
Om mediation tot een succes te maken, is het belangrijk dat de gesprekken met empathie gevoerd worden. In mijn ogen is empathie de grootste kracht die je als mens hebt.
De gesprekken zijn erop gericht dat jij en de andere partij elkaars emoties en behoeften gaan herkennen, benoemen en erkennen. Daardoor ontstaan wederzijds begrip en verbinding. Als mediator stimuleer ik dit. Zodra die verbinding ontstaat, doe ik steeds een stapje terug, zodat jullie er samen uit kunnen komen.
Resultaten
Soms ontstaat er na 1 mediationgesprek al een doorbraak en komen jullie tot goede afspraken over de toekomstige samenwerking. Maar meestal zijn hier meer gesprekken voor nodig.
Mediation leidt vaak tot:
- duidelijkere werkafspraken (procedures, richtlijnen, afspraken over aan- en afwezigheid)
- beter afgebakende rolbeschrijvingen of vrijwillig vertrek naar een ander team of andere afdeling
- concrete afspraken over gedrag en communicatie op de werkvloer
Exitmediation
Blijkt het onmogelijk om het conflict op te lossen en de relatie te herstellen, waardoor terugkeer naar het eigen team niet gaat? En lukt het ook niet om een andere rol/werkplek in de organisatie te vinden? Dan is exitmediation een logische volgende stap.
Hoe het mediationtraject ook eindigt, het levert je altijd iets op:
- Je hebt veel geleerd over jezelf
- Je hebt inzicht gekregen in de manier waarop je met conflicten omgaat
- Je weet wat je anders kunt doen in je gedrag en communicatie om een positief effect te bereiken
- Je bent als persoon gegroeid
- Soms is er zelfs een deel van het probleem opgelost
Exitmediation
Als het onmogelijk blijkt om een oplossing voor het conflict binnen de eigen organisatie te vinden dan kan exitmediation een goede aanpak zijn. Hierbij help ik jou en de andere partij om het dienstverband op een prettige manier – mét wederzijds goedvinden – te beëindigen.
Het doel van exitmediation is om tot een vaststellingsovereenkomst te komen. Daarin wordt vastgelegd onder welke voorwaarden het dienstverband wordt beëindigd. Denk aan afspraken over de einddatum van het arbeidscontract, de transitievergoeding, een getuigschrift en een eventuele afscheidsborrel met het team.
Meer weten?
Ben je geïnteresseerd in mediation door Micodia? Neem dan gerust contact met me op.
Bel me op 06-14 44 92 37 of stuur een mail naar info@micodia.nl. Ik vertel je graag meer.