Training
Empathisch luisteren
Introductie
Samenwerken met collega’s en opdrachtgevers is niet altijd makkelijk. Soms schuurt het aan alle kanten. Je krijgt bijvoorbeeld onverwacht kritiek op werk waar je enorm je best op hebt gedaan. Of je collega verwijt je dat je niet luistert en altijd je zin doordrijft. De kans is groot dat je geïrriteerd of zelfs boos reageert op dit soort opmerkingen. Vaak ontstaat er daardoor nóg meer weerstand. Hoe haal je de angel uit zo’n lastige situatie?
Hoe het ook kan, ontdek je tijdens deze training.
Gericht op succeservaring
In deze training staat jouw succeservaring centraal. Op basis van je eigen praktijksituatie oefen je met nieuwe vaardigheden. De trainer en je medecursisten geven je opbouwende feedback, waardoor jij je nieuwe vaardigheden straks makkelijk en met een zeker gevoel in praktijk brengt.
Inhoud
Tijdens de training ‘Empathisch luisteren’ ontwikkel je gespreksvaardigheden die je helpen om een lastig gesprek in verschillende situaties tot een goed einde te brengen. Je leert hoe je:
- weerstand en kritiek opvangt
- luistert voorbij de woorden die letterlijk gezegd worden
- opkomt voor jezelf
- dit alles doet met behoud van de relatie
Onderwerpen
Onderwerpen die aan bod komen, zijn:
- omgaan met weerstand
- luisteren met aandacht
- omgaan met kritiek
- aanspreken op gedrag
1. Omgaan met weerstand: nee is een ja voor iets anders
Een collega doet niet wat jullie hebben afgesproken. Je opdrachtgever heeft op al je voorstellen kritiek. Hoe kom je tot een oplossing die voor jullie allebei acceptabel is? Door empathisch te luisteren, ontdek je welke mogelijkheden er ontstaan als je goed met weerstand omgaat:
- Je geeft de ander de kans om stoom af te blazen
- Je durft je eigen agenda los te laten
- Je verbreedt je wereldbeeld door andere zienswijzen te erkennen
2. Luisteren met aandacht: eerst begrijpen dan begrepen worden
In je team bespreek je zaken die niet lekker lopen. Je stelt je constructief op en komt met verbetervoorstellen. Tóch krijg je te horen dat je je oplossingen voor je moet houden. Hoe kun je je bijdrage effectiever maken? Tijdens de training leer je:
- de positie van de ander in te nemen en vanuit zijn standpunt naar de situatie te kijken
- hoe je alle emoties, belangen en behoeften boven tafel krijgt
- luisteren, samenvatten en doorvragen
3. Omgaan met kritiek: een ongelukkige uiting van een vraag om hulp
Je hebt je met hart en ziel ingezet voor de uitvoering van je taak. En dan krijg je het verwijt dat het niet goed genoeg is. Hoe voorkom je dat je boos wordt? En hoe buig je dit om tot een kans om de relatie te verbeteren? Tijdens de training leer je:
- hoe je je kalmte bewaart als je wordt geconfronteerd met verwijten
- hoe je oordelen vertaalt naar hulpvragen
4. Aanspreken op gedrag: opkomen voor jezelf met oog voor de ander
Sommige collega’s weten altijd je irritatieknop te vinden. Elke vraag om medewerking beantwoorden ze met gezucht en hakken in het zand. Hoe leg je uit dat je hier veel last van hebt, zonder dat je de relatie verstoort? Tijdens de training leer je:
- te benoemen welk effect het gedrag van de ander op jou heeft
- negatieve reacties te absorberen
- samen naar een oplossing te zoeken
Voor wie?
De training is geschikt voor jou als je een IT-, financieel of technisch professional bent. Bijvoorbeeld business consultant, business analist, scrum master, projectleider of risk manager.
Je bent communicatief sterk, maar vindt het lastig om te praten over gevoelens. Je vertrouwt liever op je ratio. Verbinding maken én houden met de ander vind je moeilijk. Vooral als het in de communicatie begint te ‘schuren’.
Programma
De training bestaat uit:
- een intakegesprek
- module 1: omgaan met weerstand
- module 2: luisteren met aandacht voor de ander
- module 3: omgaan met kritiek
- module 4: aanspreken op gedrag
- een afsluitend gesprek
Intakegesprek
Voorafgaand aan de training hebben wij een persoonlijk gesprek. Daarin vertel je mij waar je in de praktijk tegen aanloopt en wat je wilt leren. We kijken samen of de training past bij jouw leerbehoefte. Is dat niet het geval, dan vertel ik je welke training beter aansluit.
Module 1: Omgaan met weerstand
- De pijn meteen op tafel: vraag wat er speelt
- De ander stoom laten afblazen
- Je eigen agenda loslaten
- Erkenning geven aan de zienswijze van de ander
Module 2: Luisteren met aandacht voor de ander
- Je verplaatsen in de positie van de ander
- Gedrag bekijken vanuit gevoelens en behoeften
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
Module 3: Omgaan met kritiek
- Kritiek: wat zegt het over jou?
- Je kalmte bewaren
- Oordelen en verwijten vertalen naar gevoelens en behoeften
Module 4: Aanspreken op gedrag
- Feedback geven
- De reactie absorberen
- Komen tot acceptabele voorstellen
Afsluitend gesprek
Na afloop van de training maken we een afspraak voor een afsluitend gesprek. Tijdens deze videocall van een halfuur bespreken we wat je hebt geleerd en geef ik je persoonlijk advies. Zo kom je in de praktijk nóg beter beslagen ten ijs. Heb je vragen? Stel ze gerust. Ik beantwoord ze graag.
Aanpak
Leren van en met elkaar staat centraal tijdens de training. Je oefent veel met je nieuwe vaardigheden en krijgt niet meer theorie dan nodig is. Er is geen trainingsacteur aanwezig, maar je oefent met je eigen praktijkcase en je medecursisten. Daardoor wordt de overstap naar de praktijk straks makkelijker.
Groepsgrootte
Het aantal deelnemers is minimaal 6 en maximaal 12.
Online of klassikaal
Je volgt de training online of klassikaal (op locatie).
- Online: 4 middagen van 13.00 tot 17.00 uur met een week ertussen
- Klassikaal: 2 lesdagen van 9.30 tot 17.00 uur met lunch, met een week ertussen
Lesmateriaal en zelfstudie
Tijdens de training staan zelf ontdekken en oefenen centraal. Voor aanvang ontvang je van mij het lesmateriaal per mail, zodat je je kunt voorbereiden op de training. Dit kost je maximaal 4 uur.
Ervaringen
Wat deelnemers zeggen over deze training.
Marcel Beers
Guido heeft in de training Empathisch luisteren veel rust gebracht, met voldoende ruimte voor het stellen van vragen. Deze training heeft weer bewustzijn gegeven, dat hier veel winst valt te halen in je dagelijks werk. Ik ben me al bewust, maar niet altijd in staat om het ook werkelijk toe te passen. Je bent toch vaak bezig met je eigen verhaal en wilt snel en resultaatgericht meters maken en dan is de neiging om anderen te overtuigen en dus te beginnen met zenden. En die gehaastheid moet er uit. Zo’n training maakt je daar weer op attent.
Anja Schipper
Met deze training Empathisch luisteren krijg je in een paar uur tijd handvatten voor betere gesprekken en daarmee betere samenwerking in het algemeen. Leuk en to-the-point. Guido neemt je mee in het gedachtegoed en laat je daarna oefenen. Alles gaat op een prettige manier en wordt helder en praktisch gebracht.
Francine Babenko
Ik heb de training Empathisch luisteren als zeer waardevol ervaren. Het stappenplan en de oefeningen tijdens de training zorgen dat je goede handvatten krijgt om toe te passen in de praktijk. De komende periode ga ik hiermee aan het werk zodat ik mezelf op dit punt verder kan ontwikkelen. Dank je wel voor je prettige les en de ruimte die je gaf om voorbeelden aan te dragen en daarmee te oefenen. Keep up the good work!
Mariska Linnenbank
Ik heb via mijn werk een training Empathisch luisteren bij Guido gedaan en hij weet in een korte tijd een sfeer te creëren waardoor je op je werk ‘even weg bent van je werk’ en van een afstand kan gaan kijken naar jouw manier van communiceren. Op een warme, veilige en empathische manier worden knelpunten in de communicatie helder. Je gaat naar huis met inzichten en tools die je makkelijk in de praktijk kunt brengen. Guido weet de theorie van Geweldloze Communicatie perfect in een interactieve training te passen zonder maar ergens zweverig of vaag te worden. Het blijft allemaal heel praktisch en meteen op de werkvloer toepasbaar. Een aanrader!
Kees van Oostwaard
Guido heeft een heel leuke training Empathisch luisteren gegeven met herkenbaresituaties uit de praktijk (en met gevarieerde groep collega’s).Veel besproken aspecten zijn niet zo zeer nieuw, maarbewustwording – en daar naar handelen – speelt grote rol bij de training.
Femke van Diepen
Ik heb bij Guido de training Empathisch luisteren gevolgd. Fijn, een training die als grondslag heeft om de andere vanuit vriendelijkheid en gelijkwaardigheid te benaderen. Guido weet een prettige sfeer neer te zetten met voldoende ruimte voor eigen ervaringen en vragen. Na deze training weer even bewust van de invloed van mijn gedrag op de reactie van de ander.
Daryl Toar
Ik heb een training Empathisch luisteren van Guido gevolgd en dit heb ik als heelprettig ervaren. Ik omschrijf Guido als een rustig en openpersoon. Hij betrekt iedereen bij de training en stemt de traininggoed af aan de behoefte van de deelnemers. Ik raad het zeker aan om de training van Guido te volgen.