Training
Grote meningsverschillen oplossen
Introductie
Heb jij ook weleens van die discussies waarbij je het niet met elkaar eens wordt en de gemoederen steeds hoger oplopen? Bijvoorbeeld omdat jij en je collega heel anders naar een probleem kijken en jullie allebei een eigen beeld hebben van de juiste oplossing? De kans is groot dat jullie daarna met een vervelend gevoel achterblijven.
Hoe breng je zo’n ‘welles-nietes’-discussie tot een goed einde? En hoe voorkom je dat het meningsverschil uitloopt op een ruzie of nog erger: een conflict?
Tijdens deze training leer je hoe je grote meningsverschillen oplost, zonder dat de situatie escaleert.
Gericht op succeservaring
In deze training staat jouw succeservaring centraal. Je brengt jouw eigen praktijkcase in, zodat je kunt oefenen met nieuwe vaardigheden in een herkenbare situatie. Van de trainer en je medecursisten krijg je nuttige tips en adviezen. Daardoor breng jij jouw nieuwe vaardigheden straks makkelijk en met een zeker gevoel in praktijk.
Inhoud
Tijdens deze training ontwikkel je gespreksvaardigheden om met elkaar in contact te blijven als je het zeer oneens bent. Met deze gespreksvaardigheden til je je (werk)relaties naar een hoger niveau.
Onderwerpen
Onderwerpen die aan bod komen, zijn:
- je openstellen voor de ander
- verbinding maken en houden
- de ander naar jou laten luisteren
1. Je openstellen voor de ander
Als je wordt geconfronteerd met een mening waar je het erg mee oneens bent, is de kans groot dat je direct vanuit je eigen standpunt reageert. Bijvoorbeeld door met tegenargumenten te komen die pleiten voor jouw visie en de mening van de ander verwerpen. Dat roept weerstand op.
Tijdens de training leer je jezelf open te stellen, zodat je de ander beter begrijpt. Je focust je helemaal op de ander, zónder je eigen standpunt te verloochenen. Zo geef je ruimte, waardoor de ander zich veilig, gehoord en geaccepteerd voelt. Dat maakt hem ontvankelijk voor jouw mening.
2. Verbinding maken en houden
Je gesprekspartner verwacht vrijwel zeker tegenspraak en afkeuring. Tijdens de training leer je gericht te luisteren en oprecht begrip te tonen voor zijn drijfveren. Dit noem je: ‘empathisch luisteren’.
Hoe je dit doet? Door persoonlijke vragen te stellen en in je eigen woorden terug te geven wat de ander heeft gezegd. Hierdoor groeit jouw begrip voor hem en voelt hij zich gehoord en begrepen. Zo ontstaat verbinding en neemt het vertrouwen van de ander in jou toe. Het gevolg? De kans dat hij jou tegemoetkomt, groeit.
3. De ander naar jou laten luisteren
Je wilt natuurlijk dat de ander ook begrip krijgt voor jou. Hoe doe je dat zonder dat het toch weer uit de hand loopt? Tijdens de training leer je hoe je jouw standpunt inbrengt én de verbinding behoudt. Dit doe je door je standpunt op jezelf te betrekken. Bijvoorbeeld door te zeggen wat in deze situatie voor jou belangrijk is en wat dit met jou doet.
Hiermee voorkom je dat de ander zich alsnog afgewezen of aangevallen voelt en in de verdediging schiet. Je blijft juist met elkaar in gesprek. Het draait allemaal om begrip, waardering en respect voor elkaar, zodat de relatie goed blijft en je een ruzie voorkomt.
Blijft de relatie goed? Dan kun je het later alsnog met elkaar eens worden. Word je het niet eens? Ook goed, want in een goede relatie kan dat.
Voor wie?
De training is geschikt voor jou als je een IT-, financieel of technisch professional bent. Bijvoorbeeld projectleider, risk manager, scrum master, business consultant of business analist.
Je bent communicatief sterk, maar vertrouwt meestal op je ratio. Je vindt het moeilijk om te praten over gevoelens. Ook verbinding maken én houden met de ander is niet jouw sterkste kant. Vooral als het in de communicatie begint te ‘schuren’.
Programma
De training bestaat uit:
- een intakegesprek
- module 1: de basisstappen
- module 2: meebewegen met de ander
- een afsluitend gesprek
Intakegesprek
Voorafgaand aan de training bespreken we met elkaar:
- waar jij in de praktijk tegen aanloopt
- wat je wilt leren om bij een groot meningsverschil de sfeer en het contact met de ander goed te houden
Samen bepalen we of de training past bij jouw leerbehoefte. Is dat niet het geval, dan geef ik je persoonlijk advies over trainingen die beter aansluiten.
Module 1: de basisstappen
In module 1 leer je hoe je in 5 stappen prettig met de ander in gesprek blijft, terwijl jullie sterk van mening verschillen:
- Stap 1: beweeg mee met de ander
- Stap 2: vat samen
- Stap 3: herpak je punt en vraag om aandacht
- Stap 4: spreek je uit
- Stap 5: hoe nu verder?
Module 2: meebewegen met de ander
In het tweede dagdeel gaan we dieper in op stap 1 van het basisstappenplan. Je leert hoe je effectief reageert als de ander weerstand geeft. Dit doe je door met hem mee te bewegen. Ook hiervoor bestaat een stappenplan.
Afsluitend gesprek
Als de training is afgelopen, plannen we een afsluitend gesprek. Tijdens deze videocall van een halfuur bespreken we wat je hebt geleerd. Ook geef ik je een persoonlijk advies. Hierdoor kom je in de praktijk nóg beter beslagen ten ijs. Natuurlijk kun je ook vragen stellen. Ik beantwoord ze graag.
Aanpak
Je leert en experimenteert met elkaar in een vertrouwde omgeving. Je krijgt niet meer theorie dan nodig is en oefent veel met je nieuwe vaardigheden. Er is geen trainingsacteur aanwezig.
Eigen praktijkcase
Oefenen doe je met elkaar, op basis van een eigen praktijkcase. Dit maakt de overstap naar de ‘echte’ wereld een stuk eenvoudiger.
Groepsgrootte
Het aantal deelnemers is minimaal 6 en maximaal 12.
Online of klassikaal
Je volgt de training online of klassikaal (op locatie).
- Online: 2 middagen van 13.00 tot 17.00 uur met een week ertussen
- Klassikaal: 1 lesdag van 9.30 tot 17.00 uur met lunch
Lesmateriaal en zelfstudie
Tijdens de training staan zelf ontdekken en oefenen centraal. Voor aanvang ontvang je van mij het lesmateriaal per mail, zodat je je kunt voorbereiden op de training. Dit kost je maximaal 2 uur.
Ervaringen
Wat deelnemers zeggen over deze training.Ron Braas
Leuke, leerzame en interactieve training Grote meningsverschillen oplossen gehad. In twee middagen extra tools geleerd die je zowel zakelijk als privé kan gebruiken om een beter gesprek te voeren. De trainer nam genoeg tijd om in te zoomen op praktijkvoorbeelden. Goede balans tussen de theorie en het praktische uitvoeren van gesprekken. Zeker een aanrader.
Meer informatie
Klassikaal: € 475,- / 1 lesdag
Alle bedragen zijn excl. 21% btw.