De weg naar begrip en gehoord worden
Met wilde gebaren, rood aangelopen gezichten en stemverheffingen zaten we tegenover elkaar, mijn collega en ik. Ik zie het nog zo voor me: die felle discussie in de lunchpauze over de vluchtelingencrisis.
Er vielen harde woorden zoals “hoe kun je nu zó dom zijn’, ‘dat je dát niet ziet!’ en ‘idioot!’
Hoe verder onze discussie polariseerde hoe verwijtender en kwetsender we naar elkaar werden.
We kwamen er natuurlijk niet uit en zijn elkaar daarna maar gaan ontlopen.
Hoe anders zou het zijn als ik had gevraagd waarom het onderwerp hem zo bezig hield? Dat vond ik toen erg lastig en ik weet dat ik daarin niet alleen sta.
Tegenwoordig vind ik dat niet lastig meer. Ik heb geleerd hoe het echt anders kan.
Daarom wil ik in deze blog heel graag met jou delen -samen met een aantal tips- hoe je door middel van het stellen van de juiste vragen te weten kan komen wat de ander bezig houdt.
Emoties lopen steeds meer op
In onze discussie stonden onze meningen lijnrecht tegenover elkaar en was totaal er geen nuance meer. Mijn collega was vóór een strenger vluchtelingenbeleid en ik was daar tegen. Punt uit!
Elk argument dat ik inbracht werd door hem beantwoord met een ja-maar of “wat een onzin!”.
Het voelde alsof ik tegen een muur aan het praten was. Zijn weerstand maakte me steeds gefrustreerder en bozer.
Geen gelijk wel geruzie
Uiteindelijk begon ik mij mateloos te irriteren en ging hem steeds meer zien als fout, extreem, dom en opzettelijk obstructief.
Uit pure onmacht om zijn onverzettelijkheid ontplofte ik bijna! De verwijten en beledigingen floepten uit mijn mond.
Overigens moet mijn collega precies hetzelfde hebben doorgemaakt. Want terugdenkend aan zijn gedrag zie ik behoorlijk wat overeenkomsten met mijn gedrag.
Zo eindigde het precies hoe ik het nu juist níet wilde: ik wou mijn gelijk maar kreeg geruzie.
Vanaf dat moment gingen we elkaar een beetje uit de weg. Ik baalde hier ontzettend van.
Vragen, luisteren en voelen
Wanneer je allebei je punt wilt maken maar geen van beide luistert krijg je gegarandeerd gedoe.
Wil je nu voorkomen dat de discussie escaleert, zorg er dan eerst voor dan dat de ander zich gehoord en begrepen voelt.
Want dat is wat iedereen graag wil, gehoord en begrepen worden, dit zijn twee universele menselijke behoeften.
De weg naar begrip en gehoord worden is vragen, luisteren en voelen. Zo onderzoek je welke gevoelens, behoeften en waarden bij de ander in het geding zijn.
6 tips die leiden naar begrip
- Luister met aandacht en empathie.
- Stel open vragen, zoals:
- Wat raakt je zo in deze kwestie?
- Welk gevoel heb je daar bij?
- Waar ben je bezorgd om?
- Wat vindt je belangrijk en waarom?
- Geef de ander ruimte om te antwoorden.
- Vraag door op een onduidelijk of wollig antwoord.
- Onthoud je van een persoonlijke reactie op een antwoord.
- Voorkom vragen over het standpunt zelf.
Oefentip
Het kan lastig zijn deze tips toe te passen als je al midden in een verhitte discussie zit. Daarom geef ik je deze oefentip zodat je je kunt voorbereiden.
Oefen met de tips in een gewoon gesprek dat je met iemand voert. Een gesprek over een onderwerp waar jij geen belang bij hebt.
Bijvoorbeeld als een collega of een bekende klaagt over iets vervelends dat hem is overkomen.
In zo’n gesprek bestaat er geen kans op een discussie maar raak je wel vertrouwd met de tips.
Je kunt ook voor jezelf een aanvullend lijstje maken met open vragen die je kunt stellen. Dan kun lekker oefenen met een variatie aan vragen.
Blogserie
Deze blog is onderdeel van mijn blogreeks Verlies elkaar niet als polarisatie dichterbij komtwaarin ik een verdieping geef op de gelijknamige campagne van SIRE.
Wil je ook leren beter om te gaan met meningsverschillen?
Lees dan meer over de training Grote meningsverschillen oplossen. In deze training leer je de juiste stappen die voorkomen dat grote meningsverschillen uit de hand lopen.